יום שלישי, 24 במאי 2011

פרשת בְּמִדְבַּר

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד  בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר".

אנו מתחילים השבוע את חומש במדבר בו מתקיים מפקד של בני ישראל, העם היה חביב על בורא עולם והוא היה פוקד אותם וגם בפרשת פינחס שבה מסתיים החומש מתקיים מפקד נוסף, שיש לאדם תחביב ואוסף מיוחד הוא נהנה לספור אותו כל פעם מחדש ולהציג אותו בפני אחרים.

כך הקב"ה ביחס שלו לעם ישראל שהוא אהוב עליו מכל האומות שהוא ברא ולכן היחס הוא מועדף ומיוחד, ולכן הוא נהנה לספור אותו כל פעם מחדש.

ישנה שמירה מיוחדת על עם ישראל , ואנו ורואים זאת שקורים אסונות בעולם אייך בורא עולם גורם למוות של רבים מהגויים  ברעידות אדמה, ואסונות טבע, ולעומת זאת בין הנפגעים הרבים יש רק כמות בודדה של יהודים, להראות לנו כמה כל נפש של יהודי  חשובה בפני הבורא.

עוד מובא בפרשה תפקידו של שבט הלוי בעם ישראל והחשיבות המיוחדת שלו, שבט הלוי שירת בקודש הלויים היו מעובדי בית המקדש יחד עם הכוהנים. ללויים היו שני תפקידים עיקריים בבית המקדש: שוערים - שמירה בשערי המקדש והגפת השערים בסוף היום. מבין עשרים וארבע נקודות שמירה במקדש, היו עשרים ואחת נקודות מאוישות בידי הלויים, ויתר השלוש אוישו על ידי הכנים. משוררים - שירה בפה, בליווי כלי נגינה.

לוי שנתמנה לתפקיד מסוים - אסור היה לו לעסוק בתפקיד אחר. "מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהלך לסייע בהגפת דלתות אצל רבי יוחנן בן גודגדא. אמר לו: בני! חזור לאחוריך, שאתה מן המשוררים, ולא מן השוערים". הגמרא אף קובעת, שלוי ש"משורר ששיער - במיתה" (חייב מיתה בידי שמים, אם עשה זאת במזיד; אך לא ייהרג בידי בית דין).

מלבד שני תפקידים אלה, היו הלויים מסייעים לכוהנים בעת הצורך בעבודות שונות במקדש, כגון בשחיטת הקרבן והפשטת עורו.

במפקד מצוין מה גודלו של כל שבט, שבט הלוי היה קטן מבחינה כמותית , נשאלת השאלה למה הכמות הייתה קטנה? הרי הוא בעל תפקיד מיוחד בעם ישראל ועצם העבודה שלו בקודש מזכה אותו להתברך בכל.

ישנם סברות שונות שהועלו ע"י הפרשנים השונים, חלק אמרו שהשבט קטן כי למעשה הוא התקיים מתרומות בני ישראל , והיה חשש שהדבר יפגע כלכלית בעם, טענה שהוסרה מכיוון שהקב"ה הוא זן ומפרנס לכל והתרומות הם דרך להכרת הטוב , והוא יכול לפרנס כל אדם ללא בעיה, עוד מועלת הסברה מכיוון שעמרם פרש מאשתו תקופה מסוימת וגם רבים נהגו כך באופן טבעי איתה פחות ילודה, אבל גם את הטענה הזאת  ניתן להסיר כי לא כולם פרשו משנותיהם בזמן שפרעה גזר על הבנים ולכן עמרם פרש מאישתו.

מפרש התורה ה"כלי יקר" הוא זה שמציג את השאלות הנ"ל ועונה עליהם, הסברה שלו כי כך הקב"ה החליט שיהיה גודל שבט הלוי, להסביר לנו שמה שחשוב לו זה האיכות של המשרתים בקודש ולא הכמות.

ישנם ישובים רבים בארץ שהאוכלסיה הדתית היא קטנה מאוד אך מאוד איכותית , ומה שחשוב לבורא עולם זה האיכות ולא הכמות, המעלה של אדם שגר בראש פינה שהוא אינו ישוב דתי והוא שומר מצוות היא מעלה גדולה יותר משל אדם שומר מצוות בבני ברק, שאותו יהודי מבני ברק רוצה להתפלל ערבית הוא ניגש לבית כנסת המרכזי "איצקוביץ" וכל רגע יש מניין תפילה אפילו עד 4 לפנות בוקר ניתן להתפלל ערבית שמה(כמובן שהדבר לא רצוי אלא במקרה חד פעמי), לעומת זאת אותו יהודי מראש פינה לא בטוח שיהיה לו מניין לערבית בשעה שנוחה לו, בראש פינה יש רק 2 בתי כנסת לעומת הרבים שיש בבני ברק, אותו יהודי צריך לדעת כמה שומרי מצוות יש בעיר ולהתקשר לכמה מהמתפללים ולתאם איתם את זמן התפילה וגם לוודא שבית הכנסת פתוח ואצל מי ניתן להשיג מפתחות, ולאחר כל המאמץ הזה הוא ניגש להתפלל ולתפילה שלו יש מעלה מיוחדת והיא עולה לשמיים לא פחות מתפילה בהדרת מלך בקברות צדיקים. כך שבט הלוי היה תורם את חלקו לעם ישראל, באיכות העבודה שלו בקודש.

שבת שלום!

אין תגובות: