יום שלישי, 14 בדצמבר 2010

פרשת וַיְחִי

"פַּחַז כַּמַּיִם אַל-תּוֹתַר, כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ; אָז חִלַּלְתָּ, יְצוּעִי עָלָה. (מט,ד)"

רמב"ן - ראובן נתכוון לפסול את בלהה מאביו כדי שלא תלד לו עוד בנים וימעיטו בכורתו, על כן אמר לו שהוא פוחז וקלות דעת שיחשוב להרוויח ולא יבא לו ממנו יתרון רק הפסד.

יעקב סמוך למיתתו מברך את בניו, ראובן שהוא הבכור אינו זוכה לא בבכורה ולא בכהונה, הוא היה אמור לזכות בשניהם אך מעשיו גרמו לו לאבד זאת ומה שנשאר לו זה שסופרים אם יש מניין בבית הכנסת מתחילים בשם ראובן.  ראובן ראה שלאחר מות רחל, יעקב לא מעביר את המיטה שלו לאהל לאה , מכיוון שלאה  הייתה אימו והוא דאג לכבודה הוא בלבל את יצועי אביו , הדבר גרם לכך שנמנע מבלהה ללדת תאומים נוספים כך אומר המדרש , ובסופו של יום אותם ניצוצות קדושה והנשמות שהיו אמורות להיות לבלהה נולדו בבית יוסף ולכן יעקב בברכת ליוסף אומר:

"וְעַתָּה שְׁנֵי-בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, עַד-בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה--לִי-הֵם:  אֶפְרַיִם, וּמְנַשֶּׁה--כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן, יִהְיוּ-לִי. (מח,ה)" לי הם - בחשבון שאר בני הם ליטול חלק בארץ איש כנגדו.

בניו של יוסף מתברכים בחלק נכבד ומבורך מארץ ישראל והם זוכים להתרבות בארץ שראל , כי לפני הכניסה לארץ כמות האנשים מהשבטים של מנשה ואפרים הייתה מועטה, הברכה וההתרחבות שלהם התרחשה רק בארץ ישראל.

יעקב מסביר לראובן שהוא הפסיד את הכל בגלל הפזיזות שלו, מתוך פעולה של כעס הוא עשה מעשה לא ראוי, לכן הוא מפסיד את המלוכה, אדם שהוא מלך צריך לפעול בשיקול דעת ולא לנסות להתפרץ ולדבר מתוך סערת רגשות ולכן הכהונה עברה ליהודה.

עוד יעקב מסביר לבנו ראובן שהוא הבכור שלו ולפני שהוא התחתן עם לאה הוא דאג כל השנים לשמור על קדושת הברית שלו , ולא גרם לכך שתצא ממנו טיפה אחת לבטלה חלילה, וראובן נולד מטיפה ראשונה של קדושה שיצאה ממנו, יעקב מסביר לבנו שמעשיו אינם כתוצאה מהתנהגות לא צנועה חלילה לפני שיעקב התחתן, יעקב תמיד שמר על עצמו ועל הקדושה לו, ולמרות זאת יצא ממנו ראובן שהתנהג בצורה פזיזה מאוד. האור החיים הקדוש מסביר שאומנם יעקב שמר על הברית קודש שלו, אך בזמן שהוא היה לראשונה עם לאה הוא חשב על רחל , והמחשבה הפסולה הזאת גרמה להשפעה שלילית על ראובן.  יעקב אהב את רחל מאוד והתחתן איתה, אך בהיותו עם לאה היה עליו להקדיש את המחשבה רק ללאה וכך היה נולד ראובן עם מחשבה טהורה ולא היה עושה מעשה כשם שהוא עשה.

כל זאת על מנת ללמד אותנו שכל בעל צריך לקדש במיוחד את המחשבה שלו, שמירת העיניים וקדושת הברית חשובים מאוד, אבל יש להקפיד על קדושת המחשבה מפני שהרהורי עבירה קשים מעבירה. אדם הנמצא עם אשתו ומחשבתו במקומות אחרים הדבר ישפיע על הרוחניות של הוולד ועל עתידו, אם יעקב היה מקדיש את המחשבה ללאה בלבד הוא היה זוכה שראובן היה יוצא בעל מחשבה טהורה ולא היה פועל מתוך פזיזות.

נפלאות הבריאה: הצבע הירוק

לצבע הירוק יש מעלות רבות, והוא משפיע מאוד על האדם, הצבע הירוק הוא בעל תכונות פסיכולוגיות הגורמות לאדם להירגע לכן בנגמש"ים הצהל"ים המכלול הפנימי של  הנגמ"ש צבוע בצבע ירוק כדי לתת תחושת רוגע לחיילים בנגמ"ש. עוד נעשה שימוש בצבע הירוק בבתי חולים ובמיוחד בחדרי ניתוח בהם הקירות צבועים בירוק כי לצבע הירוק יש תכונה מיוחדת, הוא מרחיק חיידקים ולכן גם הצוות הרפואי לבוש בבגדים בצבע ירוק.

כיסוי ספר תורה

שאלה: האם יש לכסות את ספר התורה גם בזמן הברכה שלפני הקריאה וגם לאחריה? ומדוע צריך לכסות אותו?

תשובה: חובה לכסות את הכתב של הספר תורה. כי אין לגלותו רק בשעת הקריאה ממש, אך בשעת הברכות יש לכסותו במפה ולאחוז הספר עם המפה עליו. כנזכר בהלכה ועיין לדוד אמת להרב החיד"א ז"ל.

שבת

שאלות:

א. האם מותר להשתמש בספריי לאף בשבת?

ב. אם מותר לנקות את השיש באקונומיקה בשבת?

תשובות:

א.אם יש צער מותר.

ב. עדיף שלא, רק במקרים דחופים מותר.

ברכות

שאלה: כיצד לברך על קדאיף? = קטאייף.

תשובה: כיון שהוא על בסיס קמח, ודומה הכנתו לסופגניה ברכתו מזונות, ואם טוגן במחבת או בסיר גם אם אכל כמות גדולה ברכתו האחרונה על המחיה.

סידור

שאלה: האם שמתפללים מהסידור חייב להחזיק את הסידור בידיים?
תשובה: לא חייבים בזה. (הרב מוצפי)

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ברי, חזק וברוך! ממש נהנים בכל שבוע!

מירי אמר/ה...

תזכו למצוות!

דברים יפים מאוד!

שבת שלום

אנונימי אמר/ה...

נפלאים דבריך - עלה והצלח!!!!

אלון צדוק אמר/ה...

ברי, נהדר! תמשיך כך!