יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

פרשת שְׁמוֹת

"וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף. (א, ח)"

לאחר מותו של יוסף הצדיק קם מלך חדש אשר לא ידע את יוסף, נשמע קצת מוזר? הרי יוסף הוא זה שהציל את מצרים מהרס כלכלי ובזכות יעקב אבינו ושהותו בארץ מצרים נפסק הרעב, ולא עברו שנים רבות, מדובר בפרק זמן קצר, אז איך זה שהמצרים שינו את היחס שלהם כלפי בני ישראל בצורה כזו שהם מסוגלים להגיד " מי זה יוסף?", התשובה לכך היא עדות לאורך כל ההיסטוריה של עם ישראל לאורך הדורות, התערבבות של בני ישראל בין המצרים גרמה להם לכעס רב, כל עוד בני ישראל ישבו בארץ גושן ועסקו בשלהם הדבר לא הפריע למצרים, אבל ברגע שבני ישראל התחילו לצאת מהאזור שלהם ולנסות להיות חלק מהחברה המצרית הדבר גרם לחיכוך, היה מצב כזה במצרים שהיה מגיע לעיר מרכזית "קרקס" ורוב המושבים להצגה היו נרכשים בידי יהודים, לאיפה שהיו הולכים בארץ מצרים ראו יהודים לרוב, והדבר הכעיס את המצרים וגרם לשכוח את כל מה שיוסף עשה למענם והם רצו  "להיפטר" מבני ישראל בתירוצים שונים.

כך אנו רואים לאורך כל השנים, כל עוד היהודים חיו בפינה שלהם ולא יצאו מתחום הקהילה, הכול היה בסדר ולא היו פרעות מצד הגויים כלפי היהודים, אבל ברגע שיהודים התחילו לנסות להיות מעורבים בחיי הגויים הדבר גרם לשנאה רבה, ודוגמא לכך היא תקופת ההשכלה שבסופה התחוללה השואה הנוראה, יהודים רצו להיות " נאורים" כמו העם הגרמני והקב"ה הראה להם, כמה רוע יכול לצאת מעם שלמראית עין נראה נאור, החוק הראשון שהצורר הנאצי גזר לאחר שהוא נבחר להיות מנהיג גרמניה, זה סגירת עסקים של יהודים שעבדו בשבת, אותם יהודים פתחו עסקים בשבת וגרמו לפגיעה ישירה בכלכלת גרמניה והם אלו שלמעשה רצו רק להיות חלק מהחברה הגרמנית ובסוף הביאו הרס על יהדות אירופה.

רק ההתבדלות של עם ישראל מן הגויים גרמה לשמירה והמשך קיום היהדות, אף בימנו אנו רואים יהודים שומרי תורה ומצוות שמנסים להיות "גשר" לעולם הדתי לאותם שאינם שומרי התורה ומצוות בך שהם מנסים להיות חלק מאותה תרבות, וליצור תרבות "דתית" דומה בכך שמקימים "בית ספר לסרטים יהודים", "תאטרון יהודי" וכ"ו, אותם אנשים שמנסים להיות "גשר" בכך שמתפשרים על קיום מצוות ע"פ ההלכה, גורמים לכך שהם נופלים באותו "גשר" ואף יוצרים תחושה של זלזול מהצד השני כלפי העולם הדתי.

בזכות ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים: שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא בהן אחד פרוץ בערוה (בעריות). שמירה על קיום מצוות ע"פ ההלכה אינה קנאות דתית, אלא הדרך היחידה להמשך קיום העם היהודי.

"וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן, עַל-הָאָבְנָיִם:  אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה. (א, טז)"

וּרְאִיתֶן, עַל-הָאָבְנָיִם – ע"פ איזה סימן יכלו לראות המיילדות את מין העובר כך שפרעה ביקש מהם להרוג את הבנים טרם לידה?

"האור החיים הקדוש" משיב ע"פ מסכת סוטה עמוד יא, ניתן לראות את מין הוולד לפני יציאתו מבטן אימו ע"פ מיקום הראש והפנים שלו, אם הראש  והפנים שלו כלפי שמים מדובר בבת ואם ההפך מדובר בבן, פרעה ביקש מהמיילדות ברגע שהם מזהים (רואים) את מין הוולד לגרום להריגתו בטרם יצא מבטן אימו על האבנים.

מסכת ברכות

אנו נמצאים בתחילתם של ימי השובבים שהם ראשי תיבות של סדר הפרשיות הבאות עלינו לטובה, ישנם תיקונם רבים מתבצעים בימים אלו וישנם שעורכים תעניות ודבר חשוב וטוב לנצל את הימים הללו, עוד מובא בשם האר"י הקדוש שסגולה גדולה בימים אלו להגיד קריאת שמע בכוונה של המיטה ולכוון במיוחד בפסוק הראשון, והדבר מהווה שמירה גדולה וביטול גזרות קשות.

שבת שלום!

אין תגובות: