יום ראשון, 5 בדצמבר 2010

פרשת וַיִּגַּשׁ

"וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף, הַעוֹד אָבִי חָי; וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ, כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו." (מה,ג)

רש"י: נבהלו מפניו - מפני הבושה.

ברגע שיוסף מבין שהגיע לנקודת ההכרעה הוא חושף את עצמו בפני אחיו, עד לאותו רגע יהודה היה משוכנע שהוא עומד מול שליט מצרי שמנסה להצר את צעדיהם ללא כל סיבה, יהודה נושא דברים במטרה להניא את יוסף מרצונו להשאיר את בנימין אצלו כעבד ואף מכין את עצמו לקראת מלחמה בארץ מצרים אולם ברגע אחד " המסכות" נופלות ומתגלה האמת, לצד השמחה הגדולה שיוסף חי והוא משנה מלך במצרים, הבושה גדולה בקרב האחים, כמו שביום הדין של האדם מתגלה האמת כשם שאמרו חז"ל במדרש רבה (פרשה צג פסקה י): "אבא כהן ברדלא אמר אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה, צערו של האדם ביום הדין הוא כפול : האחד , על כשלו במעשיו , והשני על כך שכל התוכניות שלו לא הועילו.

אחי יוסף הבינו את הטעות שלהם ברגע אחד, הם הבינו שמכירתו של יוסף הייתה טעות גדולה בנוסף הם ניסו לגייס את ההלכה לטובת העניין אבל במכירה הזאת השיגו תוצאה הפוכה, הם חשבו לרגע שיהיה ניתן להתפטר מיוסף אך במהלך הזה הם גרמו לכך שהוא יהיה המלך, בני יעקב זרקו את יוסף לבור ומצאו את עצמם לאחר שנים בתוך ה"בור".

רבים עושים דברים שונים במהלך החיים בניגוד להלכה במטרה להסתיר דברים, בהתחלה רואים הצלחה הזמן עובר ואותו אדם שטעה חושב שהכול בסדר והעבירה שהוא שגה בה היא עניין פשוט, אבל בסופו של יום מתגלה האמת, לוקח לפעמים כמה שנים אבל האמת מתגלה, אחי יוסף חשבו לאחר כל השנים שהם סיימו עם הסיפור של יוסף, אף אחד לא ידע, המצפון לא הציק כל כך הם דאגו להסתיר ראיות, אבל בחיים הכול מתגלה, אולי לוקח קצת זמן אבל הכול מתגלה, אדם יכול לגנוב במשך שנים, לתרץ לעצמו שזה בסדר ומותר לגזול את החבר שלו כי גם ככה יש לו מספיק כסף  ואז לאחר זמן האמת יוצאת לאור בפני כולם ובמיוחד בפני החבר שגנבו ממנו, אדם באותו רגע מוכן לקבל יסוריים ורק לא להרגיש את הבושה.

יוסף אומר את הדברים לאחיו לאחר שהוא מבקש מכל הניצבים בחדר לצאת ואף הוא צועק כדי לזרז אותם ביציאתם על מנת לא לבייש את אחיו, יוסף מתגלה בפני אחיו רק לאחר שהוא עבר תהליך ארוך ואמונה שלמה שכל מה שעבר עליו זה מהקב"ה. לאחר שיוסף משוכנע  שהכול בסדר אצלו כיוון שהתגבר על משקעי העבר והוא לא פועל מתוך יצר הנקמה , הוא התגלה בפני אחיו והסביר להם שהם לא צריכים להצטער כי כול התהליך שהוא עבר היה במטרה להציל אותם מהרעב שעתיד לבוא.  המיוחד ביוסף הצדיק שגם בנושא שלו עם כל הנגיעות האישיות שהיו לו והכעסים, הוא ידע לשפוט את הדברים כאדם הרואה מהצד את הדברים, כך הוא זכה לפעול בצורה נכונה ולעשות משפט צדק ואמת עם אחיו.

עשרה בטבת

הוא היום שבו החל המצור של נבוכדנצר השני מלך בבל על ירושלים, שהסתיים בחורבן ממלכת יהודה, ירושלים וחורבן בית המקדש הראשון. שנה באופן יחסית נדיר הצום יוצא ביום שישי ערב שבת, ביום זה מתענים כבכל יום, מוציאים ספר תורה במנחה לאחר מכן מתפללים ערבית ורצוי להקדים את התפילה כך שמייד בצאת הכוכבים יקדשו ויאכלו את סעודת השבת. מותר להתרחץ ביום זה לקראת שבת כי מדובר ביום תענית ולבצע את כל ההכנות לקראת שבת. נשאלת השאלה למה נקבע יום זה כיום צום, זה יום שרק התחיל בו המצור על ירושלים ורק לאחר מספר חודשים חרב בית המקדש, עשרה בטבת הוא יום שמציין תחילתו של תהליך שבסופו הגיע חורבן, הם לא התעוררו בזמן שהתחיל המצור ואז הגיע החורבן, אנו עדים לאירועים קשים שפוקדים אותנו מידי יום ואנו ממשיכים לגלות אדישות, התעוררות עכשיו וחשבון נפש כפי שמצווה כל יהודי לעשות ביום תענית , תמנע מאיתנו אירועים קשים יותר בעתיד כי מי שבאמת מצטער על מה שעובר עלינו באמת מכל ארועי היום וחושב במה הוא יכול לשפר ולתקן את המצב וכך להשפיע על כל עם ישראל יזכה ב"ה לראות בבניין בית המקדש במהרה בימינו אמן.

שבת

האם נתינת מתנה בשבת אסורה ומאיזה טעם?

תשובה: כתב המרדכי במסכת ביצה סימן תרע"ו, כי בשבת קודש וביום טוב זה אסור כי נראה כמקח וממכר, ורק במקום מצוה כגון לולב וכדומה התירו. אבל הר"ן ז"ל במסכת ביצה יז , א. כתה להתיר בכל גוונא, וכן נראה מדברי הרמב"ם ז"ל בפירוש המשנה סוכה מא. ומדברי הרשב"ם בבא בתרא קנ"ו , ב. ועיין בבית יוסף סימן תקכ"ז, ועיין ערך השלחן שו, א. ונכון להחמיר בזה.(הרב מוצפי).

פאות (גברים)

שאלה: האם לגדל לבן הקטן פיאות ארוכות מאוד או לגדל קצרות ומאחורי האוזן מהחשש שכשיגדל יחליט שהוא לא רוצה פיאות ארוכות ויגידו "התקלקל"? תודה.

תשובה: ככל הילדים פיאות קצרות מאוד.כמאמר התלמוד במסכת יומא פ. "תפסת מרובה לא תפסת, תפשת מועט תפסת".

קעקועים

שאלה: בעל תשובה עם קעקוע האם רשאי להיות שליח ציבור או שזה מעכב בברכת התורה?

תשובה: כדאי לו להמנע, עד שיסיר את הקעקוע מעליו.

שבת שלום!

3 תגובות:

שלמה אמר/ה...

ברי עוז היקר,

ממש אין לי מילים לנוכח האתר החדש והמקסים שלך!

מי ייתן ותזכה להגדיל תורה ולהאדיה.

קורא ותיק שלך.
שלמה

איתמר אמר/ה...

תודה רבה ברי ושיהיה לך חנוכה שמח!

אנונימי אמר/ה...

מקסים. מאמרים מקסימים!!!

תמשיך כך הלאה!!

תודה!