יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

פרשת וַיֵּצֵא

בס"ד

יעקב יוצא חסר כל מארץ ישראל והמדרש אומר שהוא אומר את שיר המעלות מעין יבוא עזרי , החוסר ודאות לגבי העתיד מאוד קשה הוא לקח סיכון גדול בלקיחת הברכות מאחיו , והברכות היו גדולות מאוד אבל עכשיו הוא רואה את עצמו חסר כל הוא נושא עינו לשמים ומבקש עזרה אשא עיני אל ההרים – הר המוריה, הוא יושן באותו מקום וזוכה לחלום מעודד , הוא יוצא אל הדרך ומבקש מבורא עולם שייתן לו לחם לאכול ובגד ללבוש, היה הגיוני שהוא היה מבקש מבורא עולם דברים אחרים, אחרי הכל הייתה לו "התגלות", מדובר בעת רצון הוא היה צריך לבקש משהוא על החשבון, הוא זכה לראות בחלום דברים רבים וגם לאחר הברכות שהוא קיבל הוא היה זקוק לקבל איזה משהוא כדי להתחיל איתו את הדרך החדשה שלו, הוא יוצא לחרן ואין לו כסף בכיס, אליעזר עבד אברהם שהגיע לחרן למצוא כלה ליצחק היגיע עם שפע של מתנות ודברים טובים , והוא בכיר האבות מגיע בידיים ריקות, קצת מאכזב הדבר? אייך אפשר לבוא ולחפש כלה בידיים ריקות , המלצות וקורות חיים לא יעזרו, מדובר בניסיון קשה מאוד, אדם אחר היה אומר איפה כל ההבטחות של בורא עולם אלי לכל השפע הזה?   אך יעקב לא מתייאש ומבין שהניסיון הזה מהקב"ה והוא זה שייתן לו את הכלים לעבור אותו בהצלחה, והכלים שיעקב מבקש הם " לחם לאכול ובגד ללבוש", מבקש מבורא עולם בגד אחד ומצידו ללבוש אותו כל יום  אבל שלא יהיה חלילה בגד אחר שיוחלף כל יום אבל יהיה בו מודפס " רכוש של בית החולים תל השומר", לחם אחד לאכול אפילו לחם פשוט לחם שחור פרוס , לא לחם כפרי , ולא לחם על בשר, אלא לחם שהוא יאכל אותו מתוך בריאות וזה מספיק לו כדי להעבור את הניסיונות הקשים שמחכים לו בדרך, אנו צריכים ללמוד מיעקב לבקש כל יום מבורא עולם את הבסיס שלנו לקיום פיזי , ושנבקש זאת כל יום נבין שהכל מאיתו יתברך , וכל עוד אנו בריאים ויש לנו בגדים ואוכל לאכול גם אם לא מדובר במעדנים אנו צריכים להודות לו ולהבין שזה הבסיס וזה מה שצרייך להספיק לנו כדי להצליח בחיים , ואם נדע להוריד "הילוך" ברגעים שנראים שקשה ולא לכעוס אז נראה שדברים זורמים טוב יותר והצלחה תגיע וזה עניין של זמן רק אנו חסרי סבלנות, כי הקב"ה לא צרייך יותר מידי מאמץ כדי להצליח דרכו של אדם או חלילה להפיל אותו, חיידק קטן שלא נראה לעין יכול להמית ברגע אדם , ורעיון אחד קטן שלא חשבו עליו יכול להצליח אדם כלכלית , וזאת אנו רואים בפרשה לאחר שיעקב עובד שנים רבות למען לבן הוא זוכה להצלחה גדולה, מעבר למה שהוא חשב , הוא הגיע לבית לבן חסר כל ויצא ממנו עשיר מאוד,  נשים ילדים רכוש רב והכל בזכות ברכת הבורא , ואם חלילה יעקב בהתחלה בזמן הקשיים היה מרים חלילה ידיים לא הינו זוכים חלילה לראות ממנו יוצאים י"ב שבטים.

"וְעֵינֵי לֵאָה, רַכּוֹת; וְרָחֵל, הָיְתָה, יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה (כט,יז)."   רש"י מפרש רכות - (ב"ב קכ"ג) שהייתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובכתה שהיו הכול אומרים שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן הגדולה לגדול והקטנה לקטן . לאה אימנו היתה יפת תאר לא פחות מרחל , אך מכיוון שהיא הייתה בוכה רבות בתפילה לשנות את גורלה , הצער היה ניכר בענייה והדבר היה גורם לה באופן טבעי לראות פחות טוב, כי אם ניקח אישה מחייכת היא תראה טוב יותר מאשר אישה עם עיניים דומעות, אבל למאמץ של לאה יש שכר , התפילה שלה לשידוך הגון התגשמה והיא זכתה גם להיות חלק נכבד בהולדת 12 השבטים, היא התפללה רק לשידוך הגון, לא ביקשה חתן עשיר ובסוף זכה להתברך בכל וגם שממנה יצא שבט יהודה שהוא שבט המלכות של עם ישראל.

ולכן כל אחת שזקוקה לשידוך שתלמד מוסר מלאה אימנו ורק לאחר שתתפלל תפילה מכל הלב ולאחר שתוריד דמעה ובתפילה בכותל ותבקש שידוך לשם שמיים רק אז היא תזכה לשידוך הגון.

''וכן דרשו רבותינו ז''ל: שערי דמעה לא ננעלו! כי הדמעה מכח המים שהוא מכח החסד ....

מסכת ברכות (הלכות שנלמדו במסגרת השיעור הקבוע במדרשת לב לאחים ביהוד בהדרכת הרב שי): "מטעמת אינה טעונה ברכה והשרוי בתענית טועם ואין בכך כלום עד כמה ר' אמי ור' אסי טעמי עד שיעור רביעתא.(יד,א)  סימן רי סעיף ז – הטועם תבשיל , לראות אם יש בו מלח או חסר מלח , אפילו אם בולע , עד שיעור כזית , אין צריך לברך כלל, כיון שדעתו לטעימה , ואפילו אם הוא בולע. ואם דעתו לאכילה מברך.

שבת שלום!

אין תגובות: